Przestrzeń krakowskiej szkoły

Uczniowie w szkolnych murach spędzają znaczną część swojego życia. Jak sprawić, aby otaczająca ich przestrzeń nie tylko pomagała wnbsp;nauce, ale była też bardziej przyjazna inbsp;komfortowa? Jak tworzyć szkoły, wnbsp;których młodzi ludzie będą chętniej nawiązywać relacje znbsp;rówieśnikami?

Co zrobić, aby szkolne budynki były bardziej ekologiczne i bezpieczne? To tylko niektóre pytania, na które odpowiedzi próbują znaleźć autorzy publikacji „Przestrzeń krakowskiej szkoły” wydanej przez Miasto Kraków. Nie brakuje w niej także praktycznych wskazówek i porad, dzięki którym zmiany w przestrzeni krakowskich szkół można wprowadzać w życie praktycznie od zaraz.

Do tej pory stosunkowo niewiele miejsca w debatach o doskonaleniu edukacji poświęcano przestrzeni szkolnej i temu, jak duży wpływ ma ona na jakość czasu spędzanego w szkolnych budynkach zarówno przez uczniów, jak i pracowników szkół.

„Estetyka przestrzeni, w której przebywamy, jak powszechnie wiadomo, ma ogromny wpływ na nasz nastrój i samopoczucie. Dotyczy to nie tylko naszych mieszkań, ale też miejsc, w których pracujemy, oraz wszelkich budynków użyteczności publicznej. Dbałość o ich wygląd odgrywa szczególną rolę zwłaszcza w przypadku szkół i przedszkoli, w których najmłodsi spędzają znaczną część dnia. To te właśnie miejsca kształtują w nich w dużej mierze poczucie estetyki i odpowiedzialności za wygląd najbliższego otoczenia” – napisał we wstępie do publikacji prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

O szkole globalnie i lokalnie

Tworzeniu bardziej przyjaznych szkół ma pomóc wydana właśnie publikacja, w której przestrzeń szkolna została opisana z wielu punktów widzenia i perspektyw. Opracowanie to zbiór praktycznych rozwiązań proponowanych przez uznanych ekspertów w swoich dziedzinach, ale także – źródło inspiracji i dobrych praktyk z Krakowa oraz innych miast Polski i Europy. Nie dotyczą one jednak tylko samej estetyki. Za sprawą publikacji można przekonać się, że szkolne otoczenie może stać się bardziej komfortowym miejscem nauki i wypoczynku, w którym z powodzeniem da się promować wśród młodych ludzi ważne dla nas wszystkich wartości. Dlatego w „Przestrzeni krakowskiej szkoły” nie brakuje również tematów związanych z ekologią, zrównoważonym rozwojem, bezpieczeństwem czy sztuką.

- Tworząc publikację „Przestrzeń krakowskiej szkoły” spojrzeliśmy na budynki szkolne jako przestrzeń publiczną, przestrzeń wspólną i przestrzeń społeczną o niezwykle ważnej roli i wielkim potencjale. W szkołach dojrzewają pokolenia nie tylko naszych dzieci, ale też przyszłych obywateli Polski i świata, przyszłych dorosłych mieszkańców miasta, współtwórców bilansu ekologicznego, kreatorów rzeczywistości. Od warunków, w jakich ci młodzi ludzie będą edukowani, zależy więc wiele aspektów przyszłości. Szkoły pełnią niezwykle ważną rolę w tym procesie, na co patrzymy ze szczególną uwagą. Dlatego powstała publikacja, która ma być pasjonującą opowieścią o szkole estetycznej, kreatywnej, przyjaznej, bezpiecznej, inspirującej, lubianej, po prostu lepszej i dla młodszych, i nieco starszych jej użytkowników – podsumowuje Anna Domańska, p.o. Dyrektora Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Krakowa i zachęca do lektury wydawnictwa.

Publikację można pobrać bezpłatnie tutaj (PDF). Zachęcamy do lektury!