Podstawy programowe dla szkolnictwa branżowego

16 maja br. zostało podpisane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego. Wejdzie ono w życie 1 września br.

Rozporządzenie określa podstawy programowe dla 215 zawodów ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego, przyporządkowanych do 32 branż, jak również dodatkowe umiejętności zawodowe wnbsp;zakresie wybranych zawodów.

Nowa podstawa programowa różni się od dotychczasowej przede wszystkim strukturą inbsp;zakresem treści. Nowy dokument uwzględnia kryteria weryfikacji efektów kształcenia, czyli opisane są wnbsp;nim wymagania, które potwierdzą osiągniecie efektów kształcenia wnbsp;danym zawodzie.

Nowe podstawy programowe przygotowano razem z pracodawcami, uwzględniając aktualne zapotrzebowanie na rynku pracy, dyskutując o tym czego powinna uczyć szkoła prowadząca kształcenie w zawodach. Wynikiem tych rozmów są m.in. wprowadzone nowe zawody, o które wnioskowali pracodawcy, np. technik programista, pracownik pomocniczy gastronomii, drukarz fleksograficzny, monter jachtów i łodzi.

Nowa podstawa programowa to wzmocnienie drożności systemu. Oznacza to, że została otworzona droga dalszego rozwoju zawodowego np. w zawodach: betoniarz-zbrojach, murarz-tynkarz, monter konstrukcji budowlanej. Absolwent branżowej szkoły I stopnia, może zostać np. technikiem budownictwa. Ponadto, zgodnie z oczekiwaniami pracodawców w wielu zawodach uczniowie będą przygotowywani do uzyskania niezbędnych uprawnień zawodowych.

Ponadto dokument zawiera propozycje dodatkowych umiejętności zawodowych, które szkoła może wybrać jako dodatkową ofertę w danym zawodzie. Na przykład technik fryzjer może uczyć się podstaw wizażu lub podstaw barberstwa. Technik informatyk może zdobywać dodatkowe umiejętności w zakresie bezpieczeństwa w sieci lub programowania w języku python. Kelner może nabywać umiejętności baristyczne, a ogrodnik – prowadzenia winnic. Natomiast uczniowie zawodów poligraficznych mogą przygotowywać się do modelowania 3D. To elementy, które są odpowiedzią na faktyczne zapotrzebowanie na rynku pracy.

Przepisy rozporządzenia stosowane będą od:

  1. roku szkolnego 2019/2020 w klasie I branżowej szkoły I stopnia, która rozpoczyna się z dniem 1 września 2019 r. lub z dniem 1 lutego 2020 r.; semestrze I szkoły policealnej; klasie I dotychczasowego czteroletniego technikum oraz klasie I pięcioletniego technikum;
  2. roku szkolnego 2020/2021 w semestrze I branżowej szkoły II stopnia

– a w latach następnych również w kolejnych klasach lub semestrach tych szkół.

Rozporządzenie zostało podpisane i wysłane do publikacji. Dokument znajduje się pod linkiem https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12321762